Ontlastingsonderzoek

Het opsporen van stoornissen in de darm met behulp van een ontlastingsonderzoek heeft een essentiële rol bij het behandelen van veel verschillende klachten en aandoeningen.

Er is een duidelijke relatie tussen onze gezondheid en de functie van de darmen. Het maag-darmkanaal is namelijk het belangrijkste immuun-orgaan van ons lichaam en staat via het grote darmoppervlak van de darmwand continu in contact met de buitenwereld. Voor een goed werkend immuunsysteem is een gezonde spijsvertering dus noodzakelijk.

Een gezonde spijsvertering is echter alleen mogelijk als de darm enerzijds doorlaatbaar is voor voedingsstoffen en anderzijds een barrière vormt voor aanvallen van buitenaf in de vorm van bijvoorbeeld ziekmakende bacteriën. Deze beschermfunctie is allesbepalend en wordt mogelijk gemaakt door de darmflora, het darmslijmvlies en het immuunsysteem van de darmen.

Zo is de darm een uiterst complex en gecompliceerd orgaan, dat dus veel meer doet dan alleen het afbreken van voedsel. Het is het regelcentrum voor de algehele gezondheid en ons algehele welbevinden.

Door een constante belasting van het lichaam ten gevolge van onder andere kunstmatig bewerkte voedingsmiddelen en de enorme, inmiddels bewezen, invloed van de lichamelijke, emotionele en mentale situatie op de organen waaronder de darmen, zal het lichaam door deze continue druk steeds meer achter de feiten aan moeten ‘rennen’ en vervolgens tot ziekte kunnen leiden.

Bovenstaande wetende, blijken veel ziekten en ongemakken hun oorsprong te hebben in de darm. Enkele voorbeelden hiervan zijn hoofdpijn, hormonale klachten, reumatische aandoeningen, stofwisselingsblokkades, huidaandoeningen, allergieën en vermoeidheid.

Om een idee te krijgen van een aantal van de mogelijkheden binnen deze onderzoeken, vindt u hier meer details, zoals ook de prijzen per onderzoek. De prijzen zijn exclusief de consultprijs. Deze vind u hier.